Pomiń nawigację
ISW Logo

Zakończone projekty ISW

  wersja polska   english version
Instytucja partnerska
KRASP

"Nowe podejście do standardów kształcenia oraz wynikające z tego założenia dotyczące treści rozporządzenia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego"

Cel projektu:

 

Celem projektu było przedstawienie na przykładzie wybranych kierunków studiów:

  • informatyka
  • zarządzanie i marketing
  • fizyka,
nowego podejścia do określania, a także weryfikowania, standardów kształcenia, o których mowa w Art. 9 projektu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym rozpatrywanego aktualnie przez Sejm RP (patrz: poniżej).

 

  

Założenie metodyczne:

 

W pracach zostały uwzględnione postulaty płynące ze strony pracodawców, co zostało osiągnięte dzięki współpracy w ramach realizacji projektu z wybranymi partnerami strategicznymi Fundacji i Instytutu.

 

Wynik projektu:

 

Raport w postaci opracowania monograficznego, w wersji przygotowanej do wydania drukiem, zawierający dla rozpatrywanych kierunków studiów:

  • propozycje sformułowania standardów kształcenia oraz zasad weryfikacji ich spełniania przez uczelnie, wraz z uzasadnieniem przyjętego podejścia oraz ogólnymi założeniami, które mogłyby być zastosowane w odniesieniu do innych kierunków studiów:
  • projekt założeń dotyczących treści rozporządzenia ministra, określającego standardy kształcenia dla kierunków studiów (patrz: Art. 9 p.2)
  • wnioski i uwagi końcowe.

 

 

Sposób wykorzystania wyników projektu:

 

Wyniki projektu w formie wydanego raportu zostały przekazane Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu, Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego, Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, a w tym Komisji Akredytacyjnej KRASP, Parlamentowi Studentów RP, a także przedstawicielom ComputerLandu i Krajowej Izby Gospodarczej.

 

Przesłanki określające znaczenie projektu:

 

Znaczenie projektu określają oczekiwane zmiany w szkolnictwie wyższym w Polsce, a w tym kończące się prace nad ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym, do której minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego wyda akty wykonawcze, a wśród nich rozporządzenie, o którym mowa w Dodatku Art. 9 p.2 do niniejszego opracowania. Z niektórych środowisk kierowane są postulaty wprowadzenia istotnych zmian w aktualnie obowiązującej formule treści tego rozporządzenia.

Wagę projektu wyznaczają też obserwowane tendencje europejskie w szkolnictwie wyższym, a w tym Proces Boloński. Istotnych impulsów w tym zakresie dostarczyła zorganizowana w dnia 4-6 listopada 2004 r. przez Instytut Społeczeństwa Wiedzy, przy wsparciu Fundacji Rektorów Polskich oraz Europejskie Centrum Szkolnictwa Wyższego UNESCO -CEPES międzynarodowa konferencja pn. "New Generations of Policy Documents and laws for higher Education: Their Thrust in the Context of the Bologna Process". Konferencję zorganizowano we współdziałaniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Sportu, European University Association - EUA (Stowarzyszenie Uniwersytetów Europejskich), Radą Europy oraz Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP).


Zespół wykonawców projektu "Nowe podejście do standardów kształcenia oraz wynikające z tego założenia dotyczące treści rozporządzenia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego" oraz grono osób zaproszonych do debaty w ramach tego projektu

  1. Dr Mieczysław Bąk - Zastępca Sekretarza Generalnego ds. Polityki Gospodarczej Krajowej Izby Gospodarczej
  2. Marcin Chałupka - Dyrektor Biura Prawnego i Sekretariatu Parlamentu Studentów RP
  3. Dr hab. Ewa Chmielecka - Sekretarz Naukowy Instytutu Społeczeństwa Wiedzy
  4. Prof. dr hab. Stanisław Chwirot - Przewodniczący Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej
  5. Prof. dr hab. Stefan Jackowski - Dziekan Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego
  6. Prof. dr hab. Andrzej Jamiołkowski - Przewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjne
  7. Prof. dr hab. Janina Jóźwiak - Szkoła Główna Handlowa, SEM "Forum"
  8. Prof. dr hab. Stefan Jurga - Przewodniczący Komisji Akredytacyjnej Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
  9. Prof. dr hab. Alicja Konczakowska - Przewodnicząca Komisji Akredytacyjnej Uczelni Technicznych
  10. Prof. dr hab. Andrzej Koźmiński - Rektor Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Warszawie
  11. Prof. nzw. dr hab. Andrzej Kraśniewski - Sekretarz Generalny Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
  12. Prof. dr hab. Franciszek Krok - Dziekan Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej
  13. Prof. dr hab. Józef Lubacz - Dziekan Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej
  14. Prof. dr hab. Jan Madey - Wiceprzewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
  15. Prof. dr hab. Leszek Pacholski - Dyrektor Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego
  16. Dr Krzysztof Pawłowski - Rektor Wyższej Szkoły Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu
  17. Prof. dr hab. Tadeusz Pomianek - Rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie,
  18. Prof. dr hab. Marek Ratajczak - Prorektor Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
  19. Krzysztof Rutte - Wiceprezes Zarządu Computerlandu S.A.
  20. Prof. dr hab. Włodzimierz Siwiński - Wiceprzewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjnej w latach 2001-2004
  21. Prof. dr hab. Mieczysław Socha - Sekretarz Państwowej Komisji Akredytacyjnej
  22. Prof. dr hab. Tadeusz Szulc - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu
  23. Prof. dr hab. Jerzy Woźnicki - Dyrektor Instytutu Społeczeństwa Wiedzy, Prezes Zarządu Fundacji Rektorów Polskich
Załączniki
© Fundacja Rektorów Polskich. Instytut Społeczeństwa Wiedzy.
projekt i wdrożenie xidemia.com