Zakończone projekty ISW
"Nowe podejście do standardów kształcenia oraz wynikające z tego założenia dotyczące treści rozporządzenia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego"
Cel projektu:
Celem projektu było przedstawienie na przykładzie wybranych kierunków studiów:
- informatyka
- zarządzanie i marketing
- fizyka,
Założenie metodyczne:
W pracach zostały uwzględnione postulaty płynące ze strony pracodawców, co zostało osiągnięte dzięki współpracy w ramach realizacji projektu z wybranymi partnerami strategicznymi Fundacji i Instytutu.
Wynik projektu:
Raport w postaci opracowania monograficznego, w wersji przygotowanej do wydania drukiem, zawierający dla rozpatrywanych kierunków studiów:
- propozycje sformułowania standardów kształcenia oraz zasad weryfikacji ich spełniania przez uczelnie, wraz z uzasadnieniem przyjętego podejścia oraz ogólnymi założeniami, które mogłyby być zastosowane w odniesieniu do innych kierunków studiów:
- projekt założeń dotyczących treści rozporządzenia ministra, określającego standardy kształcenia dla kierunków studiów (patrz: Art. 9 p.2)
- wnioski i uwagi końcowe.
Sposób wykorzystania wyników projektu:
Wyniki projektu w formie wydanego raportu zostały przekazane Ministrowi Edukacji Narodowej i Sportu, Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego, Państwowej Komisji Akredytacyjnej, Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, a w tym Komisji Akredytacyjnej KRASP, Parlamentowi Studentów RP, a także przedstawicielom ComputerLandu i Krajowej Izby Gospodarczej.
Przesłanki określające znaczenie projektu:
Znaczenie projektu określają oczekiwane zmiany w szkolnictwie wyższym w Polsce, a w tym kończące się prace nad ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym, do której minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego wyda akty wykonawcze, a wśród nich rozporządzenie, o którym mowa w Dodatku Art. 9 p.2 do niniejszego opracowania. Z niektórych środowisk kierowane są postulaty wprowadzenia istotnych zmian w aktualnie obowiązującej formule treści tego rozporządzenia.
Wagę projektu wyznaczają też obserwowane tendencje europejskie w szkolnictwie wyższym, a w tym Proces Boloński. Istotnych impulsów w tym zakresie dostarczyła zorganizowana w dnia 4-6 listopada 2004 r. przez Instytut Społeczeństwa Wiedzy, przy wsparciu Fundacji Rektorów Polskich oraz Europejskie Centrum Szkolnictwa Wyższego UNESCO -CEPES międzynarodowa konferencja pn. "New Generations of Policy Documents and laws for higher Education: Their Thrust in the Context of the Bologna Process". Konferencję zorganizowano we współdziałaniu z Ministerstwem Edukacji Narodowej i Sportu, European University Association - EUA (Stowarzyszenie Uniwersytetów Europejskich), Radą Europy oraz Konferencją Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP).
Zespół wykonawców projektu "Nowe podejście do standardów kształcenia oraz wynikające z tego założenia dotyczące treści rozporządzenia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego" oraz grono osób zaproszonych do debaty w ramach tego projektu
- Dr Mieczysław Bąk - Zastępca Sekretarza Generalnego ds. Polityki Gospodarczej Krajowej Izby Gospodarczej
- Marcin Chałupka - Dyrektor Biura Prawnego i Sekretariatu Parlamentu Studentów RP
- Dr hab. Ewa Chmielecka - Sekretarz Naukowy Instytutu Społeczeństwa Wiedzy
- Prof. dr hab. Stanisław Chwirot - Przewodniczący Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej
- Prof. dr hab. Stefan Jackowski - Dziekan Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego
- Prof. dr hab. Andrzej Jamiołkowski - Przewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjne
- Prof. dr hab. Janina Jóźwiak - Szkoła Główna Handlowa, SEM "Forum"
- Prof. dr hab. Stefan Jurga - Przewodniczący Komisji Akredytacyjnej Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
- Prof. dr hab. Alicja Konczakowska - Przewodnicząca Komisji Akredytacyjnej Uczelni Technicznych
- Prof. dr hab. Andrzej Koźmiński - Rektor Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Warszawie
- Prof. nzw. dr hab. Andrzej Kraśniewski - Sekretarz Generalny Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
- Prof. dr hab. Franciszek Krok - Dziekan Wydziału Fizyki Politechniki Warszawskiej
- Prof. dr hab. Józef Lubacz - Dziekan Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych Politechniki Warszawskiej
- Prof. dr hab. Jan Madey - Wiceprzewodniczący Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego
- Prof. dr hab. Leszek Pacholski - Dyrektor Instytutu Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego
- Dr Krzysztof Pawłowski - Rektor Wyższej Szkoły Biznesu - National Louis University w Nowym Sączu
- Prof. dr hab. Tadeusz Pomianek - Rektor Wyższej Szkoły Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie,
- Prof. dr hab. Marek Ratajczak - Prorektor Akademii Ekonomicznej w Poznaniu
- Krzysztof Rutte - Wiceprezes Zarządu Computerlandu S.A.
- Prof. dr hab. Włodzimierz Siwiński - Wiceprzewodniczący Państwowej Komisji Akredytacyjnej w latach 2001-2004
- Prof. dr hab. Mieczysław Socha - Sekretarz Państwowej Komisji Akredytacyjnej
- Prof. dr hab. Tadeusz Szulc - Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu
- Prof. dr hab. Jerzy Woźnicki - Dyrektor Instytutu Społeczeństwa Wiedzy, Prezes Zarządu Fundacji Rektorów Polskich
- Raport końcowy
- Głos w dyskusji - Ewa Chmielecka
- Głos w dyskusji - Andrzej Kraśniewski, Józef Lubacz
- Lista tytułów opracowań, które mogą być pomocne w pracach Zespołu
- Opinia Komisji Specjalnej Senatu Uniwersytetu Warszawskiego nt. Stanowiska Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego nr 41/2004 z dnia 15.07.2004 r.
- Standardy kształcenia. Zasady ogólne - Stefan Jackowski.