Zakończone projekty FRP
Piąty poziom Krajowych Ram Kwalifikacji
Celem pierwszego etapu projektu „Poziom 5 Krajowych Ram Kwalifikacji" zrealizowanego przez FRP we współpracy z Pearsonem w latach 2013 - 2014 było wstępne rozpoznanie zasadności, możliwości uwarunkowań wprowadzenia do systemu polskiego szkolnictwa wyższego piątego poziomu Europejskiej i Polskiej Ramy Kwalifikacji i rozpoczęcie publicznej debaty nad tą sprawą.
Projekt „Piąty poziom Krajowych Ram Kwalifikacji" miał na celu próbę określenia w jaki sposób szkoły wyższe mogłyby opracować programy kształcenia odpowiadające 5. poziomowi (jego deskryptowaniu) PRK. Tematyka ta była i jest gorąco dyskutowana w Europie i wiele krajów zaadaptowało oryginalne formy edukacji na tym poziomie - od tzw. „krótkiego cyklu" kształcenia dyscyplinarnego po rozmaite szkolenia zawodowe. W Polsce jest to „pusty" poziom ram - czekający na wypełnienie propozycjami programów.
Realizatorzy projektu przeprowadzili badania i analizy aby uzyskać opinię uczelni m.in.:
- o potrzebie (lub jej braku) wprowadzania programów 5. poziomu do oferty edukacyjnej uczelni;
- o szansach i zagrożeniach stwarzanych przez to nowe przedsięwzięcie;
- o proponowanych kierunkach kształcenia i ich profilach oraz innych kwestiach z tym związanych .
Wdrożenie Krajowych Ram Kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego w Polsce odbyło się w następstwie nowelizacji Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym z 2011 roku, której towarzyszyły opisy wymagań dla ośmiu obszarów kształcenia dla poziomów 6 i 7. Wymagania dla obszarów kształcenia projektowane były na podstawie tzw. Deskryptorów Dublińskich oraz wstępnego projektu Polskiej Ramy Kwalifikacji. Polska Rama Kwalifikacji (PRK) zawiera opisy wszystkich poziomów kwalifikacji w Polsce, w tym poziomu 5. Otwiera to przed polskim szkolnictwem wyższym możliwość tworzenia programów na tym poziomie, oczywiście po wprowadzeniu odpowiednich zmian w prawie, w szczególności przedstawiających regulacje dotyczące finansowania.
W ramach realizacji przedsięwzięcia pn. „Piąty poziom Krajowych Ram Kwalifikacji" wydano monografię pt. „Poziom 5 - brakujące ogniwo?" zawierającą treści ekspertyz ekspertyzy oraz materiały przedstawione na Seminarium FRP szkoleniowo-dyskusyjnym poświęconemu 5. poziomowi a także inne dostępne opracowania wraz z rekomendacjami opracowanymi z udziałem Pearsona. Monografia przekazana nieodpłatnie uczelniom członkowskim KRASP (KRePSZ) oraz innym zainteresowanym organizacjom i podmiotom.
publikacja "Poziom 5 - brakujące ogniwo?" >>>