Pomiń nawigację
ISW Logo

Zakończone projekty FRP

  wersja polska   english version

Seminarium szkoleniowo-dyskusyjne "Wewnętrzne systemy zapewniania jakości w szkołach wyższych"

Wewnętrzne systemy zapewniania jakości kształcenia w szkołach wyższych są opracowywane i wcielane w życie w coraz większej liczbie polskich uczelni. Wynika to zarówno ze zrozumienia istotnych pożytków, jakie uczelnia odnosi z ich implementacji, jak i z zewnętrznych obowiązków nakładanych przez regulacje prawne i dobre obyczaje.

 

Zalecenia dokumentów Procesu Bolońskiego nie pozostawiają tu wątpliwości: w Deklaracji Bolońskiej explicite mowa jest o trosce o jakość kształcenia, zaś w Komunikacie z Bergen podane są warunki prowadzenia akredytacji europejskiej bazującej na uczelnianych systemach wewnętrznych oraz opisane są podstawowe zasady budowy takiego systemu.

 

W Polsce, Ustawa "Prawo o Szkolnictwie Wyższym" przewiduje prowadzenie kierunków studiów ze stosowną dbałością o jakość kształcenia i określa kilka obligatoryjnych narzędzi służących realizacji tego celu. Oczekiwane rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczące standardów kształcenia, w części ogólnej będzie - jak się można tego spodziewać - zawierać wymóg wprowadzenia uczelnianych systemów oceny i zapewniania jakości.

 

Każda uczelnia powinna budować swój system samodzielnie dostosowując go do celów swego działania, organizacji, zasobów kadrowych i studentów. Jednakże istnieją pewne wspólne założenia, zasady i wytyczne, które mogą dopomóc w realizacji tego zadania. Warto też zapoznać się z doświadczeniami tych szkół, które wdrożyły odpowiednie systemy, a także przeprowadziły w nich zamiany wchodząc na wyższe "stopnie wtajemniczenia" w problematyce zarządzania jakością.

Załączniki
© Fundacja Rektorów Polskich. Instytut Społeczeństwa Wiedzy.
projekt i wdrożenie xidemia.com