Wiodące wieloletnie projekty ISW
Kolejna edycja seminarium dla doktorantów ISW-FRP "Rola szkolnictwa wyższego w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy"
SEMINARIUM DLA DOKTORANTÓW ISW-FRP
„Rola szkolnictwa wyższego w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy"
/kontynuacja seminarium prowadzonego w latach 2004-2008/
Wprowadzenie, nowej dyscypliny naukowej, w dziedzinie nauk społecznych, pn. nauki o polityce publicznej, a także rosnąca liczba prac doktorskich na tematy związane z problematyką społeczeństwa wiedzy oraz badań nad szkolnictwem wyższym wskazuje na potrzebę większej integracji środowiska naukowego w Polsce. Z tą intencją wznawiamy Seminarium ISW-FRP pn. Rola szkolnictwa wyższego w kształtowaniu społeczeństwa wiedzy.
Rada Programowa Seminarium:
- prof. Jerzy Woźnicki (przewodniczący Rady),
- prof. dr hab. Wiesław Andrukowicz
- prof. dr hab. Piotr Błędowski
- prof. dr hab. Tadeusz Bodio
- prof. Ewa Chmielecka (FRP)
- prof. dr hab. Adam Chmielewski
- dr hab. Piotr Dominiak, prof. PG
- prof. zw. dr hab. n. praw. Marian Filar
- Prof. dr hab. Juliusz Gardawski
- Dr hab. Beata Glinka, Prof. UW
- Prof. dr hab. Jerzy Grobis
- dr hab. inż. Piotr Grudowski, prof. PG
- prof. dr hab. Julita Jabłecka
- dr hab. Arkadiusz Jabłoński, prof. KUL
- prof. dr hab. Marek Kwiek
- prof. Andrzej Kraśniewski (FRP)
- prof. dr hab. J. Olchowicz
- Prof. UAM dr hab. Krzysztof Podemski
- dr hab. Wojciech Popławski, prof. UMK
- Prof. dr hab. I. Światłowska - Prędota
- prof. dr hab. Bartosz Rakoczy
- dr hab. Ryszard Skrzyniarz prof. KUL
- prof. dr hab. Stanisław Sulowski
- dr hab. Witold Stankowski, prof. UJ
- prof. dr hab. Jan Szambelańczyk
- dr hab. Piotr Tuleja, prof. UJ
- dr hab. Bożena Wojtasik, prof. DSW
- prof. dr hab. Katarzyna Żukrowska
- mgr inż. Kinga Kurowska (sekretarz)
Cele Seminarium:
- zapewnienie doktorantom uczestniczącym w Seminarium osobistych kontaktów merytorycznych z czołowymi ekspertami w zakresie systemu szkolnictwa wyższego i badań naukowych w Polsce;
- stworzenie środowiska naukowego dla doktorantów przygotowujących rozprawy związane z problematyką społeczeństwa wiedzy, w zakresie podstawowych problemów funkcjonowania systemów szkolnictwa wyższego i badań naukowych w Polsce i na świecie;
- stworzenie krajowego forum kontaktów i wymiany doświadczeń dla doktorantów oraz prezentacji osiągnięć doktorantów, którzy przygotowują rozprawy w tym obszarze tematycznym;
- udział w kształceniu grupy polskich młodych ekspertów specjalizujących się w zagadnieniach szkolnictwa wyższego przygotowanych do prowadzenia wspólnych przyszłych prac badawczych;
- udostępnianie informacji o dotąd prowadzonych lub podjętych pracach nad rozprawami doktorskimi z dziedziny objętej tematyką Seminarium;
Seminarium Instytutu wspierane przez FRP stanowi uzupełnienie seminariów naukowych odbywających się w uczelniach macierzystych doktorantów.
Inne formy działania
Poza regularnymi posiedzeniami uczestników w ramach Seminarium przewidziane są inne formy działania. Należą do nich:
- stworzenie krajowej sieci doktorantów zajmujących się w/w tematyką;
- włączenie polskich doktorantów do międzynarodowych siedzi badań w obszarze szkolnictwa wyższego (Np. Eurodoc, Euredocs);
- stworzenie możliwości rekomendowania opublikowania, przygotowywanych przez doktorantów, wartościowych artykułów poświęconych problematyce prezentowanej w ramach Seminarium w renomowanych czasopismach dotyczącym badań nad szkolnictwem wyższym;
- organizacja konferencji tematycznych mogących stać się dodatkowym forum dyskusji i prezentacji ich dorobku;
Uczestnicy
Seminarium jest organizowane dla młodych badaczy prowadzących badania w zakresie problematyki Seminarium, a w szczególności dla:
- doktorantów przygotowujących rozprawy w ramach nowej dyscypliny naukowej pn. nauki opolityce publicznej, w dziedzinie nauk społecznych;
- doktorantów przygotowujących rozprawy w ramach innych dyscyplin naukowych (zarządzanie, socjologia, pedagogika, naukoznawstwo, nauki techniczne itp.), tematycznie związane ze szkolnictwem wyższym i badaniami naukowymi;
- Przewidywany jest udział promotorów/opiekunów naukowych prowadzących prace doktorskie we wskazanym obszarze tematycznym.