Pomiń nawigację
ISW Logo

Wiodące projekty FRP

  wersja polska   english version
Instytucja partnerska
Orange

Benchmarking w szkolnictwie wyższym.

Geneza projektu 

Polskie uczelnie muszą się liczyć ze wzrostem konkurencji na rynku szkolnictwa wyższego w Polsce po przystąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej, a także ze względu na uwarunkowania akademickiego rynku europejskiego kształtowanego przez Proces Boloński. Postęp w realizacji w naszym kraju postulatów  sformułowanych w ramach tego procesu, stwarzającego konieczność porównywania się z konkurentami międzynarodowymi i dorównywania ich standardom, stwarza szanse na zapewnienie obecności na rynku europejskim zwłaszcza uczelni renomowanych oraz tych polskich szkół wyższych – publicznych i niepublicznych, które już dziś przygotowują się do tego. Porównywalność nauczanych treści, kompetencji absolwentów i innych cech procesu kształcenia uzyskiwana dzięki ECTS, suplementowi do dyplomu oraz ocenie za pomocą narzędzi  tzw. tuningu powinna odegrać istotną rolę w kształtowaniu większej konkurencyjności polskich uczelni. W sytuacji dynamicznych zmian zewnętrznych zachodzących w otoczeniu uczelni, efektywność procesów dostosowawczych wymaga z jednej strony, zapewnienia uczelniom autonomii, z drugiej zaś wyposażenia ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i innych zainteresowanych ministrów, w narzędzia regulacyjne i nadzorcze w odniesieniu do systemu szkolnictwa wyższego, co nastąpiło w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym. Niezbędne jest też wyposażenie rektorów  w profesjonalnie przygotowaną i możliwie pełną informację zarządczą, stwarzającą większe możliwości efektywnego podnoszenia  zdolności konkurencyjnych i pozycji uczelni.Przyjęcie  - w zakresie możliwym już dzisiaj - wspólnych zasad działania i regulacji dla uczelni różnych typów, w tym uczelni publicznych i niepublicznych, pozwala w pełniejszy sposób porównywać szkoły wyższe, których sposób i formuła działania mogą być obecnie bardziej zróżnicowane albowiem są kształtowane w większym stopniu na bazie statutów uczelni.  Dynamiczne zmiany zachodzące w otoczeniu szkolnictwa wyższego także nakazują podjęcie działań zmierzających do opracowania i wdrożenia wnioskowanego systemu benchmarkingu. 

 

Wprowadzenie

Projekt został zapoczątkowany  w 2007 r. Istotą i głównym jego celem jest zaprojektowanie i wdrożenie w naszym kraju, nieistniejącego dotąd w formie dostatecznie zaawansowanej i zintegrowanej, a coraz bardziej potrzebnego, systemu benchmarkingu  w  szkolnictwie wyższym. System ten będzie obejmował monitorowanie polskich uczelni z punktu widzenia mierników ich pozycji ze względu na zróżnicowane kryteria, na podstawie i w zakresie wielu charakterystycznych  parametrów jakościowych i efektywnościowych odnoszących się do aktualnego stanu tych instytucji, ich zadań i zasobów, strategii i pozycji konkurencyjnej,  mierników dzieła, prognoz rozwojowych - w relacjach krajowych i na tle uczelni europejskich -  analizowanych z uwzględnieniem przemian w otoczeniu  szkół wyższych, a w tym zwłaszcza zmian dotyczących rynku pracy, polityki proinnowacyjnej, itp.Mając dostęp do takiego systemu właściwe organy i instytucje odpowiedzialne za szkolnictwo wyższe będą dysponowały, w znacznie większym niż obecnie stopniu, niezbędną informacją zarządczą, a w ślad za tym będą  mogły (będą z natury rzeczy do tego skłaniane), realistycznie dokonywać   oceny sytuacji wewnątrz i na zewnątrz uczelni i na tej podstawie prognozować i stymulować zmiany w realizowanej  polityce i swojej pozycji w konkurencji w kraju i zagranicą. Stały dostęp do informacji oraz materiałów analitycznych i syntetycznych o takim charakterze - które dzisiaj nie są możliwe do uzyskania, albowiem wykraczają znacznie poza dostępne dane statystyczne GUS i MNiSW - stworzy przed polskimi uczelniami ogromne nowe możliwości podejmowania działań na rzecz poprawy jakości kształcenia absolwentów z punktu widzenia pracodawców oraz szerszej – na korzyść jakości dzieła szkolnictwa wyższego jako dźwigni rozwojowej kraju. System pozwoli także na obiektywne porównywanie pozycji uczelni ze względu na różne kryteria. Z tego punktu widzenia dostępem do systemu będą zainteresowani także pracodawcy.Projekt  nawiązuje do podobnych przedsięwzięć europejskich. Przedmiotem szczególnego zainteresowania  realizatorów jest inicjatywa pn: EUROPEAN BENCHMARKING PROGRAMME ON UNIVERSITY MANAGMENT.A self – improvement tool for universities focused on successful governance, leadership and strategic development.Zakłada się, że zrealizowanie projektu umożliwi integrację systemu z działaniami zagranicznych instytucji partnerskich.

Skład Komitetu Sterującego Projektu

1.      Prof. Jerzy Bieliński                                    -           analizy finansowe

Przewodniczący Uniwersyteckiej Komisji Finansowej, Prorektor ds. Rozwoju i Finansów, Uniwersytet Gdański.

2.      Prof. Stanisław Chwirot                             -           pomiary w kształceniu

Promotor Boloński, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. W przeszłości: Prorektor Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Przewodniczący Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej. 

3.      Prof. Bogdan Galwas                                  -           e-learning, otwarte zasoby edukacyjne

Politechnika Warszawska, Prezes Polskiego Towarzystwa Naukowego Edukacji   Internetowej. 

4.      Prof. Andrzej Koźmiński                           -           zarządzanie 

Rektor Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego. 

5.      Dr Mariusz Luterek                 -           informacja publiczna, sekretarz bazy danych

Instytut Społeczeństwa Wiedzy, Uniwersytet Warszawski.

6.      Prof. Joanicjusz Nazarko                           -           pomiary produktywności

Rektor Politechniki Białostockiej, ekspert ds. benchmarkingu. W przeszłości: dziekan Wydziału Zarządzania PB. 7.     

Prof. Roman Morawski                              -           wzorce międzynarodowe

Metrolog, Politechnika Warszawska, Przewodniczący Komitetu Technicznego ds. Nauki o Pomiarach Międzynarodowej Konfederacji Pomiarów, wieloletni profesor amerykańskich i kanadyjskich uniwersytetów. 

8.      Prof. Mieczysław Muraszkiewicz              -            bazy danych i data mining 

Informatyk, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Warszawski, Fundacja  Mobile Open Society Through wireless Technology (MOST). W przeszłości: ekspert ONZ.  

9.      Prof. Małgorzata Rószkiewicz                    -           metody ilościowe

Prodziekan, Kolegium Analiz Ekonomicznych, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Warmiński Mazurski, Członek Międzynarodowego Stowarzyszenia Badań Statystycznych (IASA). 

10.  Dr Jan Sadlak                                              -           współpraca europejska

Dyrektor Europejskiego Centrum Szkolnictwa Wyższego UNESCO-Cepes. W przeszłości: Sekretarz Wykonawczy Europejskiej Konferencji Rektorów (CRE), Członek Komitetów Doradczych wielu instytucji i organizacji, w tym International Association of University Presidents (IAUP). 

11.  Dr Tadeusz Skarbek                                   -           pomiary w zarządzaniu

Kanclerz Uniwersytetu Jagiellońskiego, członek-założyciel Heads of University Management & Administration Network in Europe (HUMANE), członek Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa. 

12.  Prof. Bogusław Smólski                              -           pomiary w nauce

Dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, przewodniczący Rady Naukowej Przemysłowego Instytutu Telekomunikacji. Przewodniczący Komisji ds. Nauki KRASP. W przeszłości: Rektor Wojskowej Akademii Technicznej.  

13.   Prof. Barbara Sosińska-Kalata                 -           zarządzanie wiedzą

Uniwersytet Warszawski, członek Rady Naukowej Biblioteki Narodowej, Polskiego Towarzystwa Informacji Naukowej oraz International Society for Knowledge Organization. 

14.   Prof. Tadeusz Szulc                                   -           bazy danych w szkolnictwie wyższym

Wiceprzewodniczący Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu. W przeszłości: Rektor Akademii Rolniczej we Wrocławiu i Sekretarz Stanu w MEiN, przewodniczący Komisji Akredytacyjnej-Zespołu Bolońskiego KRASP. 

15.   Prof. Marek Wąsowicz                              -           problematyka prawna

Uniwersytet Warszawski. Przewodniczący Uniwersyteckiej Komisji Akredytacyjnej. W przeszłości: Prorektor ds. Studenckich UW. 

16.  Prof. Jerzy Woźnicki                                 -           zagadnienia systemowe, przewodniczący

Prezes FRP, Dyrektor ISW, przewodniczący komisji ds. organizacyjnych i legislacyjnych KRASP. W przeszłości: rektor Politechniki Warszawskiej, przewodniczący Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, przewodniczący Zespołu i pełnomocnik Prezydenta RP w pracach nad ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym.  

Zobacz także
Program "Benchmarking w szkolnictwie wyższym" - Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji >>>

© Fundacja Rektorów Polskich. Instytut Społeczeństwa Wiedzy.
projekt i wdrożenie xidemia.com